Integracja Sensoryczna jest to proces, w którym mózg organizuje docierające do niego informacje płynące z ciała i środowiska, po czym wysyła odpowiednią reakcję. Zmysły podstawowe dla integracji sensorycznej (dotyk, równowaga oraz czucie ciała) mają zasadnicze znaczenie w naszym codziennym funkcjonowaniu.

Zmysły współdziałają ze sobą, tworząc skomplikowany system zależności. Informacje od WSZYSTKICH zmysłów są:
rejestrowane / rozpoznawane / sortowane, następnie
organizowane w spójną całość  , oraz
interpretowane
tak by mogły być wykorzystane w celowym i efektywnym działaniu.

Nieprawidłowe działanie któregoś z tych układów lub zmysłów może prowadzić do zaburzeń w zakresie integracji  sensorycznej. Mają one miejsce, gdy mózg nie jest zdolny do prawidłowego przetwarzania bodźców zmysłowych.

Nieprawidłowe procesy integracji sensorycznej wpływają negatywnie na rozwój ruchowy, poznawczy i emocjonalno-społeczny. Dziecko wówczas ma trudności z:

  • wykonaniem i zaplanowaniem własnych działań
  • koordynacją wzrokowo-ruchową
  • może być nadmiernie emocjonalne (wybuchowe / impulsywne)
  • nadmiernie ruchliwe lub zbyt niski poziom aktywności ruchowej
  • kłopoty z koncentracją uwagi
  • opóźnienia w rozwoju mowy
  • problem z nabyciem umiejętności szkolnych (pisania czy czytania)
  • zaburzeniami snu
  • i innymi problemami.

Oznakami zaburzeń integracji sensorycznej, mogą być nadwrażliwość na bodźce: dotykowe, ruchowe, węchowe czy wzrokowe, lub ich poszukiwanie. Zauważyć je można, gdy dziecko:

• nieustannie się wierci
• jest nieporadne i sprawia wrażanie niezgrabnego
• nie może się skupić / często się rozprasza
• ma problemy z noszeniem ciasnych ubrań /metkami / golfami
• zatyka uszy / krzyczy / sprawia wrażanie jak by nie słyszało
• nie lubi chodzić boso, obcinać włosów czy paznokci
• ma wybiórczość pokarmową
lub wykazuje inne niepokojące zachowania…

Ta metoda pracy z dzieckiem często bywa nazywana Nauką Poprzez Zabawę, ponieważ zajęcia, zachowując pozór jedynie wesołej zabawy, dostarczają dziecku tych bodźców, na które jego system nerwowy ma największe zapotrzebowanie.

Zajęcia Integracji Sensorycznej, poprawiają:

motorykę / koordynację -> może poprawić całościowe funkcjonowanie / lepszy rozwój kontroli nad ciałem (świadomość ciała)
zachowanie / czytanie i rysowanie / możliwości intelektualne -> gotowość do nauki
koncentrację -> pozwolić uniknąć marnowania czasu
pewność siebie / emocjonalność -> wyregulować sferę emocjonalną / pozytywne postrzeganie siebie
kompetencje społeczne -> wpłynąć na poprawę relacji interpersonalnych i społecznych

Dzieci powinny być wychowywane z miłością, troską i uwagą, jednak opartą na zdrowym rozsądku. Nie możemy ingerować w niektóre sfery ich życia, ani nie możemy być odpowiedzialni za ich obowiązki. W przeciwnym wypadku wyrosną w przeświadczeniu, że brak im kompetencji i że muszą być od kogoś zależni..

A przecież nasze intencje są dokładnie odwrotne..